LeaseChoice: de ontwikkeling van een identiteit
Als je naar het blog kijkt dan lijkt het er op alsof er niks gebeurt bij Blanco88. Het tegendeel is waar: te druk om iets te schrijven. Sinds september is LeaseChoice helemaal up-and-running. Dit was echter niet het geval toen zij bij Blanco88 aanklopten met de vraag of we iets konden betekenen voor het ontwikkelen van een identiteit en een website. Het is inmiddels februari 2019 maar deze case mag zeker gedeeld worden. Daarom vandaag deel 1 van de drietrapsraket: De ontwikkeling van een identiteit.
Het is fijn als de opdrachtgever weet wat hij mooi vind en alvast vooronderzoek heeft gedaan naar mogelijkheden. Dit was in het geval van LeaseChoice ook zo. Een lijst met wat ze nodig hebben: een logo, huisstijl, visitekaartjes, een offertemap en daarna een website. Voeg daarbij voorbeelden van logo’s en huisstijlen die mooi zijn en je weet binnen welke kaders er gewerkt moet worden.
Het beeldmerk
Het logo moest strak en modern zijn met daarbij een herkenbaar beeldmerk. Vooral dat laatste blijkt altijd een uitdaging. Welke kant moet je hiermee op? Van te standaard houden we niet; geen auto dus en ook niet te standaard elementen van een auto. Na flink wat sessies schetsen bleven er twee opties over: iets met het icoon dat bovenop een schakelpook staat of iets met de letters L en C. Na de uitwerking van twee totaal verschillende logo’s was het duidelijk: het moest de LC variant worden. Als je van één van je ontwerpen overtuigt bent kies die dan altijd en laat de andere los. De opdrachtgever hoeft deze niet te zien en voor jezelf is het ook makkelijk om een ontwerp te onderbouwen als je daar 100% achter staat.
Het beeldmerk is uiteindelijk een dynamische vorm geworden van de L en C. De L en de C zijn opgebouwd uit delen van een cirkel. Zo zijn alle rondingen perfect rond en in balans. De letters zijn vervolgens aan elkaar verbonden zodat er één beeldmerk ontstaat. Om meer beweging in het beeldmerk te krijgen zit er in het begin een hapje/pijl.
Het woordmerk
Het woordmerk van moest strak zijn. Om meer dynamiek te laten ontstaan en het woordmerk wat spannender te maken is er voor gekozen om een woord dun te maken en een woord dik te maken. Wij vinden dat de nadruk moest liggen op het woord Choice want daar gaat het bij LeaseChoice om. Zij maken de keuze uit meerdere leveranciers en zorgen dat je de beste deal kiest. LeaseChoice wilde een combinatie van kleur met donkergrijs. Als het wordt Choice grijs zou worden zou deze te zwaar en dus overheersend worden. Om die reden is er voor gekozen het woord ‘Lease’ grijs te maken en het woord ‘Choice’ in dezelfde kleur als het beeldmerk.
Het logo
De twee elementen diende nog wel aan elkaar gekoppeld te worden. We hebben de definitieve keuze aan LeaseChoice gelaten door ze een tweetal varianten te presenteren. Het beeldmerk in een vierkant of het beeldmerk los boven het woordmerk. Daarnaast van beide een oranje en een blauwe variant omdat dit de wens van de opdrachtgever was. LeaseChoice ging voor de losse oranje variant waardoor er nu een fris, herkenbaar en zakelijk logo staat.
Huisstijl
De stijl van het logo is doorontwikkeld tot een huisstijl waarbij vierkante blokken de basis gaan vormen in combinatie met veel beeld. Want beeld zegt immers meer dan 1000 woorden en met name met auto’s moet er een goed gevoel opgeroepen worden. De hele huisstijl hebben we doorontwikkeld tot visitekaartjes, briefpapier en een offertemap. Vervolgens hebben wij de gehele huisstijl in een, volgens de huisstijl opgemaakte, styleguide vastgelegd.