Kleur geven aan het Gaelic Festival
Eén identiteit voor twee Keltische werelden: een interessante case met een mooi resultaat. Het logo is ontwikkeld maar is donker. Hoe kan er kleur gegeven worden aan de identiteit van het Gaelic Festival?
Kleurgebruik blijft een lastige kwestie. Welke kleuren zijn er nou mooi te combineren? Het blijft een zoektocht naar de perfecte combinatie. Maar al passen kleuren bij elkaar… roept de kleur wel het juiste gevoel op bij de ontworpen identiteit? Bij het Gaelic Festival was het net zo’n zoektocht. Al ligt het resultaat achteraf gezien redelijk voor de hand.
Kleuren in balans
In de Keltische wereld en uitingen is groen de meest geziene kleur. Het was dan ook gelijk duidelijk dat groen in de huisstijl naar voren moest komen. Echter is groen geen kleur die direct met Schotland wordt geassocieerd en het festival brengt juist de Ierse en Schotse wereld samen. Na een eigenlijk korte zoektocht lag de kleurkeuze voor het oprapen: de kleuren van de vlaggen. De Ierse vlag bevat groen en oranje, voeg daarbij de donkerblauwe kleur van de Schotse vlag en Schotland is vertegenwoordigd. Laat is het logo nou de paarse kleur van de Schotse distel zitten en de balans tussen Ierland en Schotland is weer gevonden.
Voor elke kleur is een donkere en een lichte variant gekozen zodat er verlopen mee gemaakt kunnen worden. Zo krijgt het Gaelic Festival een moderne en frisse uitstraling.
Huisstijl elementen
De herkenbaarheid van de huisstijl zit hem in de schuine vlakken. De hoek van de schuine vlakken is hetzelfde als de hoek onderaan het schild van het beeldmerk. De schuine vlakken moeten in de uitingen terug komen en zo voor herkenbaarheid gaan zorgen. Ook de onderkant van het schild behoord tot de optionele elementen.
Om meer Keltische elementen toe te voegen aan de huisstijl is gekozen voor een watermerk waar een deel van een keltische knoop uit het logo in zit. Deze kan op witte achtergronden worden toegevoegd. Echter is dit het secundaire huisstijl element.
Fotografie
Eén foto spreekt meer dan duizend woorden. De beleving en ervaring van het festival kan het beste overgebracht worden door foto’s. Maar hoe kom je aan goede fotografie als er nog geen festival geweest is? Roeien met de riemen die er zijn zeggen we dan. In de organisatie van het Gaelic Festival zitten leden van de band de Sassenachs en laten die nou een goede fotograaf hebben die zorgt voor mooie plaatjes. Dankzij de Sassenachs is het dus mogelijk om met beeld te werken echter is het oppassen dat het geen Sassenachs promotie wordt. Daarom wordt er maar een beperkt aantal foto’s gebruikt in het begin.
Het resultaat
Het resultaat is een identiteit die modern en fris is met subtiele ‘tonen’ van keltische elementen. Doormiddel van beeldgebruik moet de beleving tot leven gaan komen. Dit is een proces dat de komende maanden gaat lopen.