naar overzicht

Eén identiteit voor twee Keltische werelden

Eén identiteit voor twee Keltische werelden: een interessante case met een mooi resultaat. Zo valt de opdracht voor het Gaelic Festival te noemen. Het is een tijdje geleden ontwikkeld maar wel het uitlichten waard. Het Gaelic Festival heeft Blanco88 gevraagd een identiteit te ontwikkelen waarmee zij naar buiten kunnenn treden om het festival te promoten.

Gaelic is de taal die de Kelten spraken en nog steeds gesproken wordt in delen van Schotland en Ierland. Het Gaelic Festival is dan ook een festival dat gericht is op de cultuur van Kelten. De vier pijlers van het festival zijn; muziek, eten & drinken, shows en workshops.

Symboliek

Voor het ontwikkelen van de identiteit moest er gekeken worden wat nou echt typisch Keltisch is. Het logo moet een beeldmerk krijgen dat herkenbaar is als Keltisch maar zowel voor Schotland als Ierland staat. Na onderzoek bleek in de zoektocht naar Ierland dat onder andere vooral de Celtic knot daar veel voorkomt. Dit is onder andere te zien in de Keltische kruizen en andere uitingen uit de geschiedenis. Een echt Schots symbool is de Schotse distel. Veel Schotse logo’s bevatten zo’n distel; denk aan de rugby-, cricket- en voetbalbond maar ook Visit Scotland gebruikt een distel.

Het logo

Hoe zijn deze twee gekozen symbolen te verenigen in één logo dat Keltisch oogt? Het antwoord is veel schetsen en proberen. Net zo lang tot er iets uit komt waar mee verder te werken is. En dat is gelukt. Het resultaat is een distel waarbij de stengel doormiddel van een Keltische knoop constructie aan elkaar verweven is. Het geheel vormt dan weer een Keltisch kruis. Om het karakter uit oude tijden mee te geven komt dit beeldmerk op een zwart schild te staan. Hierdoor knalt het beeldmerk er ook echt uit.

Onder het beeldmerk staat een simpel en strak woordmerk. Het Gaelic Festival moet een moderne uitstraling hebben en niet zoals veel andere evenementen en bands onder de noemer Keltisch. Wat ons betreft draait alles om ‘subtiliteit’.

Share this post