Een identiteit voor MKO Bouw
Het lijkt soms het ideale scenario: een opdrachtgever die geen wensen heeft omtrent de ontwikkeling van zijn of haar logo. Wat vindt je gaaf? Zijn er nog kleuren die je echt niet wilt of juist wel? Allemaal handvaten die je een klein beetje sturing kunnen geven om de goede richting te kiezen. MKO Bouw had vrijwel geen voorkeuren of wensen en wilde enkel een mooi logo. Enige vereiste is het logo zo snel mogelijk afhebben. Welke kant moet je als ontwerper dan op gaan?
Op zoek naar een richting heeft Blanco88 rekening gehouden met twee aspecten: betrouwbaarheid en onderscheid. MKO Bouw moest een logo krijgen dat betrouwbaar oogt en daarnaast moet het logo zich ook onderscheiden ten opzichte van andere bouwbedrijven. Een professioneel logo met goed doorgetrokken huisstijl oogt op zich zelf al betrouwbaar maar betrouwbaarheid kan zich ook uiten in kleur. Om die reden heeft Blanco88 er voor gekozen om donkerblauw als huisstijl kleur te kiezen. Alleen donkerblauw maakt de huisstijl al snel te zakelijk dus moest de tweede kleur fris zijn. Na onderzoek te hebben gedaan naar andere bouwbedrijven is de keuze op licht/ijs blauw gevallen. Een combinatie die onder bouwbedrijven niet veel gezien is.
Beeldmerk
Het beeldmerk verzinnen was de volgende uitdaging die wachtte. Echter is was er één wens vanuit MKO Bouw met betrekking tot het logo, namelijk: “geen hamertje of iets dergelijks”. Gelukkig komt die wens overeen met de visie van Blanco88: niet het voor de hand liggende pad kiezen en je onderscheiden. Deze wens zou dus geen item zijn waar echt rekening mee gehouden moest worden. De keuze voor het beeldmerk is gevallen op de drie letters M, K en O. Dit omdat er na veel schetsen het meest unieke beeldmerk gemaakt kon worden.
Het woordmerk
Het woordmerk is bestaat uit twee delen: MKO en Bouw. Er is voor gekozen om de nadruk meer te leggen op MKO dan op het woord bouw. Dit omdat MKO de unieke deel is van de bedrijfsnaam. Hiermee onderscheid MKO Bouw zich van anderen bedrijven met bouw in de naam. Om meer nadruk te leggen op MKO zijn deze drie letters groter en dikker dan het woord bouw.
Het logo
Het was zaak om de twee logo elementen aan elkaar te binden tot een mooi geheel. Er is gezocht naar een manier die wat afwijkt van de meeste logo’s. De meeste logo’s hebben het woordmerk met daarboven of naast het beeldmerk. Bij MKO Bouw is er voor gekozen om beide elementen in een vierkant vlak te zetten en deze aan elkaar te verbinden. Zo is het één logo, dat opvalt, zakelijk, fris en betrouwbaar is maar boven alles is er weer een unieke identiteit gecreëerd.
Huisstijl
De stijl van het logo is doorontwikkeld tot een huisstijl waarbij de elementen vierkante blokjes zijn op basis van het logo. Daarnaast is er ook de mogelijkheid het beeldmerk te gebruiken als lichtgrijs watermerk of als element in een achtergrond. Er is een ontwerp is gemaakt voor visitekaartjes, template voor briefpapier en bestickering voor de bus. Zo staat er een identiteit en een bedrijf om trots op te zijn.