naar overzicht

Beroemde logo’s met een verborgen betekenis – Deel 2

De meest bekende logo’s heb je waarschijnlijk al honderden keren gezien, maar heb je ooit wel eens stil gestaan bij de verborgen boodschap? Bij veel logo’s is deze niet direct zichtbaar. Pas wanneer je zo’n logo van dichtbij bekijkt, dan krijg je de verborgen boodschap te zien. Maar over sommige logo’s is zo goed nagedacht, dat je de verborgen boodschap bijna niet meer kunt herleiden. Je zult je dan eerst moet verdiepen in de identiteit van het merk of bedrijf. Eenmaal opgemerkt zal deze boodschap niet meer vergeten worden. Van welke logo’s ken jij de verborgen boodschap? Vandaag deel 2.

1. De pijl die die de richting van de koers aangeeft

Het logo van FedEx is misschien wel het bekendste logo met een verborgen betekenis. Het is een typografisch logo dat simpel en herkenbaar is. Toch staat er een verborgen symbool in. De witruimte tussen de letter ‘E’ en ‘x’ vormt een pijl die de richting aangeeft. Het is een symbolisatie van snelheid, vooruitgang en precisie, welke toepasselijk is voor FedEx.

2. Start/finish en de beruchte eerste bocht van GP

De Formule 1 heeft, ruim een jaar nadat het Amerikaanse mediaconcern Liberty Media zich als nieuwe eigenaar meldde, een nieuw logo geïntroduceerd. Het nieuwe logo sluit aan bij de visie die Liberty Media voor de sport heeft en symboliseert: twee auto’s die een bocht nemen en richting de finish gaan.

Het oude logo had ook een verborgen betekenis. Als je goed kijkt naar de witte ruimte tussen de letter ‘F’ en de rode strepen in het Formule 1-logo, zie je nummer 1. De rode strepen van het logo zijn ook bedoeld als een grafische weergave van de snelheid die wordt behaald door Formule 1-wagens.

3. Ontbrekende puzzelstukjes van beschikbare kennis

Wikipedia is de informatiebron die vrijwel iedereen kent en/of weleens heeft gebruikt. Maar weet je ook wat het logo uitstraalt? Het logo van Wikipedia is een onafgewerkte wereldbol opgebouwd uit puzzelstukjes. De uitleg die Wikipedia biedt is: “Elk stuk draagt een glyph (een letter of een ander teken), wat tevens de meertaligheid van Wikipedia symboliseert.” De lege ruimte bovenaan geeft het onvolledige karakter van het project, de artikelen en talen die nog moeten worden toegevoegd.

4. De bergen die iedere atleet moet overwinnen

Het wereldberoemde sportmerk Adidas heeft haar naam de danken aan de Duitser Adolf Dassler. Het logo van Adidas is veranderd in de loop der tijd, maar één belangrijk element dat altijd behouden is: de drie strepen. De drie strepen symboliseren gezamenlijk een berg. Een berg vertegenwoordigt de levensuitdagingen van een atleet die hij in de loop van de jaren zal moeten doorstaan. Iedereen begint onderaan de bergen en bereikt met Adidas de toppen van haar kunnen.

5. Het vastpinnen van interesses

Pinterest is een sociaalnetwerksite die fungeert als digitaal prikbord voor afbeeldingen. De P staat voor Pin en Interest staat voor interesse. Gebruikers van het platform kunnen ‘interesses’ vast ‘pinnen’ op een van de aangemaakte prikborden. Omdat het woord “pin” en de handeling om iets aan een bord vast te pinnen zo een cruciale rol speelt in de identiteit van het merk, heeft het Pinterest-logo een speld ontwerp verborgen in de letter “p”.

6. Het mannetje met de koptelefoon

We blijven even bij Apple, want Apple is sinds enkele jaren ook de eigenaar van het bekende koptelefoonmerk Beats (van Dr. Dre). De meeste mensen denken aan de logo van Beats dat er een B is met een rondje daar om heen. Maar de cirkel is meer dan alleen dat, want het stelt namelijk een mensenhoofd voor. De ‘b’ moet de koptelefoon voorstellen.

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door JM Promotions. Kijk op www.jmpromotions.nl voor meer informatie.

Share this post